Opleidingen van Bloggers, Tessa

tessa
vandaag heb ik weer een nieuwe blogger die dol graag mijn vragenlijst wilde beantwoorden over opleidingen. Vandaag is tessa van tessaijmker.nl .

Ik ben Tessa, bekend van de sitebar en verschillende blogposts. Ik studeer Algemene Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Ik zit volop in de strijd naar mijn diploma, maar dat doe ik met heel veel liefde en plezier.

Zou u zich als blogger willen voorstellen?

Ik ben blogger op www.tessaijmker.nl, waar ik een aantal keer per week schrijf over hardlopen, gezond leven en lekkere recepten. Daarnaast komt er eens een verdwaalde boekreview of schrijf ik over mijn leven. Die doe ik met heel veel liefde en plezier. Naast het schrijven op tessaijmker.nl ben ik ook in te huren als freelancer, waardoor ik ook weleens op andere websites verschijn.

 

Welke opleiding doet u op het moment of heeft u gedaan?

Momenteel doe ik de opleiding Algemene Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht.

 

Bent u ook gewisseld van opleiding?

Ja, heel vaak! Ik ben begonnen met HBO bedrijfskunde, dit ging echter niet goed. Het onderwerp lag mij niet, en ik vond mijn bijbaantje van toen veel leuker. Ik werkte in een winkel. Om die reden ben ik overgestapt naar de opleiding tot filiaalmanager op het MBO. Na het behalen van mijn diploma was ik nog niet klaar om definitief de schoolbanken achter mij te laten en ben ik Sociaal Pedagogische Hulpverlening gaan doen op HBO-niveau. Daar vond ik echter niet genoeg uitdaging, dus na het halen van mijn propedeuse ben ik naar Utrecht gegaan.

 

Zou u ons meer willen vertellen over de inhoud van uw opleiding die u doet/heeft gedaan?

ASW is een ingewikkelde studie om uit te leggen. Makkelijk gezegt is het een combinatie van sociologie, antropologie en psychologie. Daarnaast is er veel aandacht voor het doen van onderzoek. Je leert sociale vraagstukken bij ASW te bekijken vanuit verschillende perspectieven, waar andere opleidingen dat vanaf 1 discipline doet. Psychologie kijkt bijvoorbeeld naar het individu bij een sociaal probleem en sociologie naar de invloed van groepen. ASW’ers denken dat zowel individuele eigenschappen van de mens, als groepen of cultuur invloed hebben op sociale gebeurtenissen en gebruiken daarom ook meerdere disciplines.

 

Wat is de reden dat u deze opleiding bent gaan doen?

Ik wilde meer inhoud en diepgang in mijn studie. Daarnaast vond ik zowel psychologie als sociologie heel erg interessant, maar te eenzijdig. Bovendien kon ik niet goed kiezen. ADW is voor mij de perfecte combinatie.

 

Zit/zat u vooral in een meiden/jongens klas of is/was de klas wel gemixt?

Er zijn meer meiden dan jongens, maar dat is vaker bij sociale opleidingen. Toch valt het mee, ik had verwacht dat er nog minder jongens zouden zijn.

 

Wat vindt/vond uw omgeving van de opleiding die u hebt gedaan/bent gaan doen?

De meeste mensen vinden het onduidelijk, vooral wat je hierna kunt doen. Zij zijn gewend dat je wordt opgeleid voor een bepaald beroep, en zo werkt het op de universiteit niet. Ik word niet opgeleid om een bepaalde functie te kunnen doen. Ik word opgeleid om ergens heel veel over te weten, welk beroep ik daar aan wil hangen is aan mij.

 

Wat zijn/waren uw verwachtingen van de opleiding die u bent gaan doen?

Ik verwachte meer concrete kennis dan ik daadwerkelijk leer. Ik verwachtte leren hoe bepaalde dingen in elkaar zaten, maar in de praktijk is het anders. Ik leer namelijk hoe mensen (vooral van vroeger) dachten over hoe bepaalde dingen in elkaar zitten. Er is alle ruimte om je eigen mening of theorie te vormen.

 

Wilt u nog iets zeggen tegen de lezers van dit artikel?

ASW is echt een leuke studie! Het is een geschikte studie voor mensen die precies weten wat ze willen, maar ook voor de grote groep “ik-wil-iets-sociaals-doen-maar-ik-weet-niet-wat” is deze opleiding heel leuk.

 

 

tessa echt mega bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen. tessa is natuurlijk ook te vinden op sociaal media. Instagram Bloglovin Facebook en twitter

Heb jij nog een vraag aan Tessa of in het algemeen? Laat het zeker weten in de reacties.

Hey. it would be great if you would like to respond to my post.

