werken bij de Mac is toch niet zo gek. (Of welke horeca onderneming dan ook kies er 1 uit)

Werken bij de Mac is toch niet zo gek?

Over de Mc Donalds wordt heel veel gezegd waarvan de helft waarschijnlijk niet eens waar is. (of het is wel waar, maar niet bij de Mc Donalds waar ik werk.) Vandaag zal ik wat meer gaan vertellen over mijn werk en over een aantal vooroordelen die worden gedaan als je bij de Mc Donalds werkt.

Zelf werk ik nu bijna 9 maanden bij de Mc Donalds en ik begon te werken na mijn examens, want ja dan heb ik veel tijd over. mijn eerste twee weken? Dood eng. Ik vond het heel moeilijk om tegen iedereen te praten en ik vond het al helemaal eng om mijzelf voor te stellen. (tegenwoordig stel ik mij voor aan elke nieuwe werknemer en dan denken ze soms nog wel eens dat ik er pas net werk, maar dat maakt ook niet uit.) Namen onthouden vond ik al helemaal moeilijk. (Dat vind ik nog steeds als ik heel eerlijk ben oeps).

De hygiene bij Mc Donalds is vreselijk:

Dit is 1 van de vooroordelen die er vaak is, maar toch ligt het anders dan dat de meeste mensen denken. Je hebt wel eens mensen die zeggen ja de wc’s zijn zo smerig ik zou hier echt niet heen willen. Wat deze mensen niet weten is dat de wc’s om het half uur worden gecheckt en als het vies is op de vloer wordt er gedweild, zijn de muren vies dan pakken we alle spullen die nodig zijn om het op te ruimen. is er iets gevallen op de vloer in het restaurant? Dan pakken wij de veger en blik (Soms zelfs de dwijl als het drinken is of iets dat plakt) en dan ruimen wij het gewoon op.

Over het eten niet te praten dat is zo oud en zo slecht:

De mensen weten niet hoe het wordt gemaakt. (als ze het wel weten weet ik niet of ze nog steeds hier willen eten. 😜 Grapje) we hebben ins en ouds om zo even makkelijk te zeggen. Na 10 minuten is het eten oud en moet het worden afgeschreven en weggegooid. (afschrijven word gedaan zodat de managers en de bazen weten wat er elke dag weggegooid wordt). Als er iets op de grond valt (Zelfs in de verpakking) word er bij ons geroepen met spoed een nieuwe (Vul hier een eten of drinken waren in) we hebben het nu nodig, want (naam persoon) heeft het laten vallen/want het is gevallen en het moet nu weg.

Bij de Mc Donalds moeten wachten duurt altijd zo lang.

Wij hebben een tijd gekregen waar wij ons aan moeten houden. Dit is een serie tijd en die mag maximaal 180 seconden zijn. (Anderhalve minuut) Vaak halen wij dit wel en dan zijn we ook wel heel blij. (1x toen ik bij de dranken moest staan had ik een serie tijd van 48 seconden like BOEM), maar dit halen wij vaak ook niet, want het dan dan grote bestellingen, het betalen duurt te lang, er zijn heel veel bestellingen, de friet is nog niet klaar, het drinken staat niet klaar en ga zo maar verder. Als mensen lang moeten wachten bieden wij ze een ijsje of iets te drinken aan, omdat het dan acht heel lang is. Op ons scherm zien wij 8 bestellingen tegelijkertijd. Het is wel eens zo dat dat 8 vrij grote bestellingen zijn waar wij dan op moeten wachten hierdoor hebben wij wel eens 14 wachtende bestellingen die misschien 1 cola zijn ofzo, maar dit kunnen wij helaas niet zien. Zodra een grote bestelling weg is ene er zijn kleine die snel weg kunnen worden deze gelijk geserveerd om zo te zeggen en weggegeven aan de gasten. (Bij de Mc Donalds heb je namelijk Gasten en geen klanten.)

Mc Donalds dat is een fastfood restaurant toch geen horeca onderneming?

Hier verschillen de meningen vaak in, want ik noem het net als veel van mijn collega’s een fastfood restaurant en een horeca onderneming. je kan er namelijk gaan zitten als er een restaurant bij is en u kan worden geserveerd als u slecht ter been bent, een bepaalde leeftijd heeft, veel dienbladen heeft. Dit doen wij met liefde en moet er iets nagebracht worden bij een bestelling dan vragen wij aan u waar u gaat zitten en dan komen wij het zodra het klaar is langsbreuken om u hierna als nog eet smakelijk te wensen. Ook vind ik dat wij een fastfood restaurant zijn, want het moet allemaal snel gemaakt worden, het is niet allemaal even gezond en u kan het meenemen als u het niet in het restaurant wil opeten.

Bij Mc Donalds werken alleen laag opgeleide mensen en mensen die gestopt zijn met school

Nou hier kan ik mij nog best wel boos over opmaken, want wat is precies laag opgeleid? en waarom denken mensen op die manier over mc Donalds medewerkers. Met mijn mbo ben ik 1 van de mensen die het laagste niveau doet van de werknemers die er zijn. Heel veel mensen bij de mc Donalds waar ik werk gebruiken dit als een bijbaantje, omdat ze meer geld willen verdienen of ze gebruiken het om ook voor school te betalen. Samen met toch best veel andere mensen die mbo doen zijn we goed bezig. Ik denk dan niet aan doorleren soms wel soms niet, maar er zijn genoeg mensen die graag door willen leren na het mbo. ik heb ook veel collega’s die havo, vwo, gymnasium, hbo, universiteit doen. Natuurlijk zijn er ook mensen die gestopt zijn met school of opleiding, maar dit is omdat ze niet weten wat ze willen of de opleiding die ze wilden past toch niet goed bij ze. Hierom nemen ze een tussen jaar en hierna gaan ze gewoon weer naar School. Natuurlijk maken wij ook wel eens een foutje, maar dat is menselijk toch? hierdoor zijn we niet gelijk laagopgeleid of dom.

 

 

Werken bij de Mc Donalds vind ik echt mega leuk om te doen en het staat dan ook met veel trots op mijn CV. Ik leer echt heel veel nieuwe mensen kennen en ik leer bij mijn werk om sociaal, representatief en flexibel te zijn. Ik word namelijk om de meest vreemdere ingepland en eigenlijk een ik er ook altijd. (Als ik een familie probleem heb zoek ik natuurlijk voor een vervanger, maar gelukkig is dit nooit nodig.)

 

Wat denk jij over medewerkers van de Mc Donalds of heb je nog vragen over mijn werk?

4 thoughts on “werken bij de Mac is toch niet zo gek. (Of welke horeca onderneming dan ook kies er 1 uit)

  1. Ik heb zelf meerdere keren bij McDonald’s gewerkt, dus ik weet wel hoe het er aan toe gaat en dat al die vooroordelen gewoon onzin zijn. McDonald’s heeft eigenlijk best wel hoge standaarden. Die servicetijden zijn soms zelfs nog best wel krap namelijk :O

    Liked by 1 persoon

Hey. it would be great if you would like to respond to my post.

