pesters, meelopers en slachtoffers

Pesten…. Het is iets vreselijks en het gebeurd nog altijd. Tegenwoordig kan het pesten een stuk erger zijn, want eerst was het als je thuis bent dan ben je veilig, maar nu?? Nee tegenwoordig gaat het via internet. Persoonlijk vind ik dat heel erg laf, waarom ga je iemand pesten? Omdat deze persoon anders is? Omdat deze persoon een eigen mening heeft? Omdat hij of zij iets kan/durft wat jij niet kan of durft? Pesten is iets wat je kapot kan maken. De meeste mensen weten denk ik niet zo erg veel pijn ze iemand met pesten doen. De pijn is meestal niet lichamelijk, want dan praat je al eerder over mishandelen. Nee deze pijn is psychisch en het kan je helemaal kapot maken van binnen.

Mijn soort van brief aan pesters.

Beste pesters,

Wat willen jullie precies bereiken met pesten?? Vertel het mij, want ik zie het nut er niet van in. Waarom pest je iemand anders? Komt het doordat hij of zij niet dezelfde mening heeft als jou? Of komt het doordat je jaloers op deze persoon bent? Voor pesten is er altijd een reden. Je kan zeggen ‘ik pest hem/haar, omdat hij/zij er vreemd uitziet dus hij/zij vraagt erom om gepest te worden. Hier heb je het fout. Deze persoon wil graag zichzelf zijn en hij of zij zag zich niet voor jou moeten veranderen. Je bent namelijk goed zoals je bent. Heb je thuis problemen en ga je daarom iemand pesten? Om jezelf te uiten? Ga dan alsjeblieft naar een leraar of een vertrouwen persoon toe. (Je manager kan ook als het gaat om pesten tijdens het werk). ga je niet op andere mensen africhten die er helemaal niks mee te maken hoeven te hebben. Jij ja jij weet waarschijnlijk niet hoeveel je iemand kapot kan maken totdat je het zelf meemaakt. Pesten is iets dat word onderschat. Mensen kunnen depressief raken en dat is niet fijn. JIJ ja JIJ kan iemand helemaal kapot maken. Misschien is het als een grapje, maar even dat je het weet Pesten is absoluut geen grap. ik verwacht niet dat je door deze brief gaat veranderen, want alleen jij kan jezelf veranderen. Ik hoop alleen wel dat je beter gaat nadenken over wat je doet en over wat je zegt, want je kan mensen echt heel erg pijn doen.

 

Over pesten word soms best wel licht gesproken om zo te zeggen. De meeste mensen zeggen van trek het je niet aan of zet het over je heen. Deze mensen weten soms niet zo erg pijn het kan doen.

 

Mijn soort van brief aan meelopers,

Beste meeloper,

Jij bent niet iemand die pest. Ik denk dat je meeloopt of dat je er niks aan doet, omdat je bang bent. Je bent bang om iets te zeggen of iets te doen. Je bent bang om zelf gepest te worden als je er iets van zegt. Alsjeblieft ga niet meelopen dat is soms nog erger dan pesten zelf, want je bent erbij, maar je zegt er niks van, je laat het niet ophouden en heel misschien doe je zelfs wel een beetje mee, omdat je bang bent. Ik weet niet hoeveel ik nog tegen je kan zeggen in deze brief, want ik weet niet precies wat ik tegen je moet zeggen. Ik wil op dit moment alleen nog even zeggen dat ik hoop dat jij je niet realiseert hoeveel pijn je iemand doet door bij de pester te zijn die iemand zijn leven gewoon kapot kan maken. 

 

Meelopers zijn iets minder erg dan de pesters zelf heb ik het vermoeden, want als deze personen zonder de ‘hoofd pester’ zijn dan kunnen ze nog heel normaal tegen je doen, want ook zij zien soms het nut van pesten het in, maar ja ze zijn nu eenmaal bang om zelf gepest te worden denk ik.

 

Mijn soort van brief aan het slachtoffer van pesten.

Hallo slachtoffer van pesten,

Hoe moet ik beginnen? Ik zou het niet weten. Jij bent namelijk het slachtoffer geworden van iets vreselijks namelijk pesten. Moet ik je gaan vertellen hoe ik ben gepest tussen groep 6 en groep 8 van de basisschool? Moet ik je gaan vertellen dat ik toen een meisje in mijn klas kreeg die mij heel vaak gewoon bont en blauw heeft geslagen. Moet ik je vertellen dat ik soms huilend thuis ben gekomen en dat ik soms deed alsof ik ziek was, omdat ik echt niet naar school toe wilde komen? Moet ik je vertellen dat bij het afscheid van groep 8 dat ik toen blij was dat ik haar niet meer zou zien? Ik weet niet wat ik je moet vertellen, want ik weet niet zeker of ik ben gepest. Ik weet niet hoe jij je voelt hoeveel pijn het kan doen om gepest te worden. Weet je wel iemand waar je mee kan praten? Want het opkroppen van een gevoel is niet verstandig, hierdoor word je namelijk niet vrolijker. Ik wil je nog wel iets vertellen over de tijd na mijn groep 8. Ik ben dit meisje in 4 jaar tijd nog maar 1x tegen gekomen. In mijn examen jaar van het vmbo ben ik haar in mijn dorp tegen gekomen en eigenlijk konden we best wel normaal tegen elkaar doen. Na zo’n lange tijd weet ik niet eens meer waarom ze het heeft gedaan wat ze had gedaan, maar ik weet wel dat ik het haar heb kunnen vergeven, want ik haalde gewoon mijn examen heb leuke vriendinnen gehad op het vmbo en ik heb haar mij niet meer dwars laten zitten in de geweldige tijd die ik op dit moment heb. ik heb mij er gelukkig overheen kunnen zetten, want op een gegeven moment vond ik het ook niet meer waard om haar mijn aandacht te geven. Waarom zou zij mijn aandacht verdienen? Ik zag het niet dus ik ben opgehouden om haar mijn aandacht te geven en dit was pas in groep 8, want ik heb er soms best wel lang mee gezeten. Maar op dit moment gaat alles goed met mij. Ik hoop dat het met jou ook goedkomt, want als het echt te erg word (Pesten is vanaf het begin al erg) wees niet bang om het tegen iemand te zeggen die je misschien kan steunen, want samen sta je sterker dan alleen. 

 

Waarom een post over pesten? Toen ik de film A Girl Like Her had gezien op Netflix dacht ik echt het is vreselijk. Bij deze film heb ik moeten tranen en dat gebeurd niet zo heel erg vaak tijdens een film. De film was voor mij zo aangrijpend dat ik iets moest gaan schrijven dat er mee te maken heeft, want anders blijft deze film voor altijd in mijn hoofd zitten.

Hoe denk jij over pesten?

One thought on “pesters, meelopers en slachtoffers

Hey. it would be great if you would like to respond to my post.

