Halloween

Halloween. Vandaag is het zover 31 Oktober 2016. De tijd gaat alweer heel erg snel, want ik kan mij het begin van het jaar nog herinneren dat ik vrij was van school, omdat we ijsvrij hadden. Het had namelijk zoveel geijseld dat we gewoon niet op school konden komen. 31 Oktober het gaat echt heel erg snel. Want het is morgen dan alweer november en dan hebben we nog 61 dagen tot het nieuwe jaar en over 91 dagen ben ik jarig. Dan ben ik 17 (Niet dat ik dan iets mag, want nu mag ik was van alles als ik 18 ben).  Haha, maar dit even terzijde. het is morgen alweer november en vandaag is het de laatste dag van Oktober. Het is Halloween en aan de ene kant denk ik van ja ik moet verkleed gaan naar school gewoon, omdat het kan, maar aan de andere kant denk ik. Mijn vriendinnen zeiden laatst al dat ik vreemd was, omdat ik een jurk aan had in de plaats van een broek dus ik denk dat ik in gewone kleding ga. Ach ja dan ga ik wel verkleed als ik ooit naar de Halloween fright Night ga.

In Nederland hebben we eerst niet zoveel gedaan aan Halloween. (In ieder geval niet in het noorden) In het zuiden deden ze dacht ik wel aan Halloween, maar in het zuiden doen ze ook aan carnaval en dat doen we hier in het noorden ook niet. Nee wij vieren Sint-Maarten. (Ook wel 11 november genoemd). En dan komt 12 November Sinterklaas alweer in het land wat gaat het allemaal toch zo snel. En als ik heel eerlijk ben vanwege privé redenen wil ik niet dat het allemaal zo snel gaat. (Deze reden ga ik liever niet zeggen, omdat het zo erg privé is dat ik het liever met niemand deel.)

Volgende week maandag werk ik ook alweer 4 maanden bij de MC Donalds en dat vind ik echt mega gaaf. De collega’s zijn zo gezellig. Van november hoop ik echt een maand te maken die ik graag wil herinneren. De meeste Novembers waren saai en gebruikelijk, maar ik hoop echt dat ik deze november mag herinneren en waarom? Ik heb echt geen idee, maar het lijkt mij wel leuk. Er is namelijk al zovele gebeurd in 2016.

  • ijsvrij vanwege het gladde weer
  • ik ben 16 geworden
  • examen gedaan
  • examen gehaald
  • bij de mc Donalds begonnen met werken
  • nieuwe opleiding
  • willen switchen van opleiding, maar toch niet gaan switchen, want het is toch leuk
  • nieuwe mensen leren kennen
  • nieuwe vrienden gemaakt
  • nog steeds contact met oude vriendinnen ook al zitten we nu allemaal op een andere school
  • met een vriendin naar Rotterdam geweest
  • voor het eerst in de metro
  • haarproducten gekocht. (En omg mijn haar voelt echt geweldig en lekker dik)

Er is al zoveel gebeurd en daarom wil ik van November en December echt geweldige maanden maken, want ook in deze maanden wil ik graag iets leuks hebben wat ik kan blijven herinneren. Niet alles wat speciaal is hoeft ook belangrijk te zijn, want soms zijn de meest normale dingen zo speciaal dat we het niet eens door hebben.

Nu praat ik wel de hele tijd over van alles in de plaats van waar het in deze post overgaat, want ik wilde het over Halloween hebben. Een feest dat in het noorden van Nederland ook steeds meer opgang komt.

De naam “Halloween” is afgeleid van Hallow-e’en, oftewel All Hallows Eve (Allerheiligenavond), de avond voor Allerheiligen, 1 november. In de Keltische kalender begon het jaar op 1 november, dus 31 oktober was oudejaarsavond. De oogst was binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor een vrije dag, het Keltische Nieuwjaar of Samhain (uitspraak Saun, het Ierse woord voor de maand november).

Samhain was ook nog om een andere reden zeer bijzonder. Op het eiland Groot-Brittannië werd Halloween vooral door de Kelten gevierd, die geloofden dat op die dag de geesten van alle gestorvenen van het afgelopen jaar terug kwamen om te proberen een levend lichaam in bezit te nemen voor het komende jaar. De geesten die uit dode mensen op zouden rijzen, werden aangetrokken door voedsel voor hen neer te leggen voor de deuren. Om echter de boze geesten af te weren droegen de Kelten maskers. Toen de Romeinen Groot-Brittannië binnenvielen, vermengden ze de Keltische traditie met hun eigen tradities, die eind oktober natuurlijk de viering van de oogst betroffen en ook het eren van de doden.

In de negende eeuw van de huidige tijdrekening stak een Europees christelijk gebruik de zee over en vermengde zich met het halloweenfeest. Op Allerzielen (2 november) gingen in lompen gehulde christenen in de dorpen rond en bedelden om zielencake (brood met krenten). Voor elk brood beloofden ze een gebed te zeggen voor de dode verwanten van de schenker, om op die manier zijn bevrijding uit de tijdelijke straffen van het vagevuur te versnellen en zodoende zijn opname in de hemel te bespoedigen. De trick-or-treattocht vindt wellicht daar zijn oorsprong.

 

De geschiedenis van Halloween is heel interessant om te lezen vind ikzelf persoonlijk, want nu gaat het om boze geesten te laten verdwijnen, maar dit doen wij ook op 31 december. gelukkig begint het nieuwe jaar op de Keltische kalender op een andere dag dan dat we die nu kennen, want anders konden we maar 1x genieten van de enge kinderen en feesten. Nu hebben we Halloween en 2 maanden later hebben we oud jaardag die we vieren door tijde personen te zijn waar we van houden. Ofja ik ben Samen met mijn familie meestal bij vrienden om oud en nieuw te vieren, want het voelt toch best wel speciaal om het nieuwe jaar in de gaan met mensen waar ik van hou.

Ik ga nu echt veel en de veel te snel, want het is nog oktober en het duurt nog 2 maanden tot december.

Nu het nog oktober is en Halloween moeten we lekker gaan genieten. Wat ik ga doen met Halloween? Ik heb geen idee ik denk gewoon thuis zitten en Netflix kijken. Eigenlijk iets wat ik altijd doe oeps. Heel misschien ga ik nog ergens heen als er iets te doen is of misschien ga ik naar 1 van mijn vrienden om wat leuks te doen. Ik ga er eigenlijk niet vanuit, want ik moet gewoon naar school en dat word een lange lange lange dag, want ik mag lekker van kwart over 10 tot half 5 en dat voor een maandag. Nu het toch Halloween is voordat ik naar school ga moet ik nog even een leuke Halloween achtergrond vinden voor mijn laptop zo kom ik toch nog een beetje in Halloween stemming terwijl ik op school zit.

 

Wat ga jij doen vandaag?

11 thoughts on “Halloween

Hey. it would be great if you would like to respond to my post.

