Een opleiding kiezen

het is zover een mbo of hbo opleiding kiezen, zelf ga ik een mbo opleiding doen met mijn theoretische leerweg niveau. Ik ga mbo niveau 4 doen met toerisme. Maar hoe kies je nou een opleiding?

een opleiding kiezen is echt heel erg moeilijk mensen zeggen kies met je hoofd en denk na kan je er later in werken? Kies met je hoofd en denk na of het goed voor je is dit zeggen een heleboel mensen. Mijn advies is heel anders. Hier komen mijn adviezen met een opleiding kiezen.

  • Kies met je hart.

Je moet met je hart kiezen. Ja het kan zo zijn dat je na een tijdje denkt van dit past toch niet bij mij, maar dan ben je wel een hele ervaring rijker, want je leert wel een heleboel op de opleiding. Wees niet bang voor een keuze je kan altijd nog veranderen.

  • Laat je niet beรฏnvloeden.

Deze tip is misschien moeilijk, maar ook heel handig, want je laat je door andere mensen beรฏnvloeden, ouders, vrienden en leraren. Probeer met het kiezen van een opleiding aan jezelf te denken met wat vind ik leuk.

  • Ga naar de opendagen

voor de school waar ik heen ga zijn de Opendagen al voorbij, maar je kan altijd informatie winnen. Deze tip is ook voor de mensen die volgens jaar ex-man doen, want ga echt naar de Opendagen en stel vragen.

  • Neem deel aan de meeloopdagen of kijk dagen

met een meeloopdag ga je met 1 bepaalde opleiding meelopen. Ik heb meegelopen met Luchtvaartdienstverlener en verzorging. Ik wist eigenlijk al dat verzorging niks voor mij was, maar een vriendin heeft mij op de Opendag weten om te praten om er toch bij te gaan kijken. Van mijn middelbare school mag ik maar naar 2 meeloopdagen, maar dat is per school verschillend. Je kan ook naar de kijkdagen dan ga je in een bepaald,de sector bij verschillende opleidingen kijken dat is heel breed.

 

 

Dit waren een aantal tips van mij hoe ik ook mijn opleiding heb kunnen kiezen.

 

  • en weet je het na dit alles nog steeds niet? Op sommige mbo scholen heb je een soortย FC-XL daar kan je ook ingeschreven worden. Zo kan je toch nog naar de school die je wil, maar je gaat met andere mensen kijken naar opleidingen want geloof me je bent echt niet de enige die het niet weet. De mensen hier helpen je te zoeken naar een opleiding die jij wil gaan doen. Met een opleiding kan je geen foute keuzes maken, alleen keuzes waarvan je kan leren en zo leer je jezelf ook een stuk beter kennen.

 

 

 

 

 

 

 

Hoe ben jij bij je opleiding gekomen?ย 

18 thoughts on “Een opleiding kiezen

  1. Het is een lastige keuze. Ik ben er pas na 3 jaar achter gekomen dat mijn vooropleiding niks voor me was. Nu heb ik weer een opleiding gekozen waar ik het heel leuk vind maar ik weet echt niet wat ik ermee wil worden,.

    Liked by 1 persoon

  2. Fijn! Ik zit nu in de 4e van het vwo maar we worden al van alle kanten gepusht om studies te bekijken en ook al beetje te kiezen. Ik vind dit zelf echt heel lastig, want ik weet echt niet waar ik heen wil. We hebben veel informatieavonden en nu heb ik al wel een beetje een idee. Fijn dat je tips deelt!<3

    Liked by 1 persoon

    • Oja en de opleiding die je kiest het betekend niet dat je er in gaat werken het is een begin start voor later. Het komt wel goed met je als het om het kiezen gaat ๐Ÿ˜˜

      Liked by 1 persoon

  3. Ik zit er nu ook midden in van welke opleiding ik wil doen. Op dit moment is het een beetje een puinhoop daardoor in mijn hoofd geworden omdat ik het niet echt goed weet en de angst het grootste obstakel is geworden.

    Liked by 1 persoon

Hey. it would be great if you would like to respond to my post.

